| CAS: Projecte El Temps | ||
| Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén: Es tracta d’una proposta interdisciplinària al voltant de la temàtica del clima i el temps meteorològic, dirigida als alumnes de 5è de primària d’una escola de Badalona i altres escoles Natzaret. La metodologia de treball contempla treballar de manera integrada les matèries de coneixement del medi natural, social i cultural, les matemàtiques i la llengua castellana. Totes elles incloses en una seqüència de nou activitats que potencien l’experimentació significativa per part dels alumnes. Aquests hauran de plantejar hipòtesis i recollir dades per més tard interpretar-les. D’aquesta manera, es converteix als estudiants en investigadors sobre el clima del seu territori. La resta d’activitats pretenen facilitar aquest objectiu, proposant dinàmiques que introdueixin als alumnes en el coneixement dels conceptes i les habilitats que necessitaran aplicar a la recollida de dades meteorològiques i en l’anàlisi i interpretació d’aquests. Tot això, participant en grups de treball cooperatiu a l’escola i entre centres educatius d’altres ciutats. | ||
| ÍNDEX | CONTINGUT | OBSERVACIONS |
| Context general | ||
| Experiència en l’ensenyament | 10 anys | Al text de l’entrevista |
| Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC | Mitjà-alt. | Al text de l’entrevista |
| Tipus d’escola | Escola concertada d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat amb tres línies per curs. | Al text de l’entrevista |
| Localització del centre | Badalona centre | Al text de l’entrevista |
| Connexió | Alta velocitat i wifi | Al text de l’entrevista |
| Localització dels recursos tecnològics | Hi ha una càmera digital per curs a l’educació infantil i per cicle a la primària. Hi ha una aula d’informàtica amb 11 ordinadors, una bibliotic, que combina l’aula d’informàtica i la biblioteca amb 12 ordinadors. Hi ha una pissarra digital per tota la infantil, i una pissarra digital a cada classe de 5è i 6è. Els alumnes de 5è i 6è tenen un ordinador portàtil per parrella, i els mestres d’aquests cursos un per cadascú. | Al text de l’entrevista |
| Situació sòcio - econòmica dels alumnes | Mitja | Al text de l’entrevista |
| Context de la història o cas | ||
| Nivell dels alumnes | Cinquè de Primària | Al text de l’entrevista |
| Àrea / unitat | Coneixement del medi natural, social i cultural, les matemàtiques i la llengua castellana. | Al text de l’entrevista |
| Fites en la història | ||
| Activitats planificades a la sessió o unitat | Bloc 1: Activitats de presentació Activitat 1.1. Presentació del projecte Activitat 1.2. Formació de grups de treball Activitat 1.3. Preguntes punt de partida Bloc 2. Activitats de desenvolupament Activitat 2.1. El clima i els paisatges Activitat 2.2. La meteorologia i les seves variables Activitat 2.3. Els climes d’Espanya Activitat 2.4. Plantejament d’hipòtesis i recollida de dades Bloc 3. Activitats de tancament Activitat 3.1. Interpretació de dades Activitat 3.2. Autoavaluació | Al text de l’entrevista |
| Nivell d’aprenentatge esperat | S’espera que els alumnes mitjançant l’aplicació del mètode científic com a eix conductor, observin i enregistrin les dades meteorològiques de la zona en que s’ubica el centre educatiu per tal de validar una hipòtesis de treball entorn el clima. | Al text de l’entrevista |
| Tipus d’activitat | Les activitats es realitzaran mitjançant l’ús dels recursos TIC, integrats en el procés de programació d’activitats junt al coneixement disciplinar i les estratègies pedagògiques. (model TPACK) També es promocionaran activitats d’aprenentatge cooperatiu entre iguals, treballant en equip en el propi grup classe i amb els grups de la resta de centres educatius participants. | Al text de l’entrevista |
| Activitats de la història o cas | ||
| Tecnologies utilitzades | Les tecnologies usades al llarg de les activitats seran variades, tals com: la pissarra digital de l’aula; programes per l’edició de les presentacions, l’impress d’Open Office o Power Point de Microsoft Office, aquestes presentacions seran publicades a l’SlideShare; per la creació del site del centre s’utilitzarà el Google Sites; els processadors de textos, tal com el Writer d’Open Office o el Word de Microsoft Office, també es proposarà utilitzar el Google Docs per crear un document i compartir; es farà ús de diferents buscadors, tals com Google, Yahoo o Bing; tanmateix s’usarà el Google Maps així com el Google Earth; l’editor de posters difictals Glogster; i finalment fulls de càlcul d’Excel o Calc. | Al text de l’entrevista |
| Raó per la qual la fa servir | Aquestes tecnologies s’utilitzaran com un recurs de suport visual i engrescador, de la dinàmica del joc i de les activitats que constitueixen el projecte. | Al text de l’entrevista |
| Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar) | Els alumnes s’introduiran en la temàtica a desenvolupar en el marc del projecte, el clima i el temps meteorològic, treballant l’expressió oral com un mitjà d’exposició de continguts; s’iniciaran en el procés de creació de la identitat del grup; hauran d’identificar i plantejar interrogants sobre el tema a treballar; saber diferenciar entre els conceptes de clima i temps meteorològic; plantejar una hipòtesi d’investigació; elaboració de gràfiques i interpretació de les dades recollides: càlcul de temperatures mitjanes, moda...; i finalment valorar els aprenentatges adquirits. | Al text de l’entrevista |
| Dificultats trobades | La manca de temps | Al text de l’entrevista |
| Ajuda / col·laboració emprada | La col·laboració de les meves companyes | Al text de l’entrevista |
| Rol del professor | El mestre guia l’alumnat en el procés d’aprenentatge, els ajuda i els proporciona suport quan ho demanen. | Al text de l’entrevista |
| Rol de l’estudiant | L’alumne té un rol d’investigador, busca, prova, experimenta en el procés d’ensenyament-aprenentatge, en el protagonista del seu procés juntament amb la col·laboració i cooperació dels seus companys. | Al text de l’entrevista |
| Resultats | ||
| Observacions | Els resultats obtinguts fins ara són molt positius, i la manera de respondre dels alumnes també. | Al text de l’entrevista |
| Avaluació de l’aprenentatge | Els mestres tindran una guia d’observació per tal que facin una observació directa a l’aula. Per tant, es farà una avaluació contínua de les diferents activitats i al final els alumnes faran una autoavaluació. | Al text de l’entrevista |
| Lliçó apresa pel professor | Una manera de motivar als alumnes mentre són creadors del seu propi aprenentatge | Al text de l’entrevista |
diumenge, 27 de novembre del 2011
La meva història - Projecte Interdisciplinar El Temps
Companys! M'agradaria compartir amb vosaltres el meu cas, basat en un Projecte Interdisciplinar que realitzen quatre escoles Natzaret d'Espanya, tinc la oportunitat de treballar en una d'elles, a Badalona, i ha estat interessant veure com ho treballen.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada