diumenge, 27 de novembre del 2011

La meva història - Projecte Interdisciplinar El Temps

Companys! M'agradaria compartir amb vosaltres el meu cas, basat en un Projecte Interdisciplinar que realitzen quatre escoles Natzaret d'Espanya, tinc la oportunitat de treballar en una d'elles, a Badalona, i ha estat interessant veure com ho treballen.


CAS: Projecte El Temps
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén:
Es tracta d’una proposta interdisciplinària al voltant de la temàtica del clima i el temps meteorològic, dirigida als alumnes de 5è de primària d’una escola de Badalona i altres escoles Natzaret. La metodologia de treball contempla treballar de manera integrada les matèries de coneixement del medi natural, social i cultural, les matemàtiques i la llengua castellana. Totes elles incloses en una seqüència de nou activitats que potencien l’experimentació significativa per part dels alumnes. Aquests hauran de plantejar hipòtesis i recollir dades per més tard interpretar-les. D’aquesta manera, es converteix als estudiants en investigadors sobre el clima del seu territori. La resta d’activitats pretenen facilitar aquest objectiu, proposant dinàmiques que introdueixin als alumnes en el coneixement dels conceptes i les habilitats que necessitaran aplicar a la recollida de dades meteorològiques i en l’anàlisi i interpretació d’aquests. Tot això, participant en grups de treball cooperatiu a l’escola i entre centres educatius d’altres ciutats.
ÍNDEX
CONTINGUT
OBSERVACIONS
Context general
Experiència en l’ensenyament
10 anys
Al text de l’entrevista
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Mitjà-alt.
Al text de l’entrevista
Tipus d’escola
Escola concertada d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat amb tres línies per curs.
Al text de l’entrevista
Localització del centre
Badalona centre
Al text de l’entrevista
Connexió
Alta velocitat i wifi
Al text de l’entrevista
Localització dels recursos tecnològics
Hi ha una càmera digital per curs a l’educació infantil i per cicle a la primària. Hi ha una aula d’informàtica amb 11 ordinadors, una bibliotic, que combina l’aula d’informàtica i la biblioteca amb 12 ordinadors. Hi ha una pissarra digital per tota la infantil, i una pissarra digital a cada classe de 5è i 6è. Els alumnes de 5è i 6è tenen un ordinador portàtil per parrella, i els mestres d’aquests cursos un per cadascú.
Al text de l’entrevista
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Mitja
Al text de l’entrevista
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Cinquè de Primària
Al text de l’entrevista
Àrea / unitat
Coneixement del medi natural, social i cultural, les matemàtiques i la llengua castellana.
Al text de l’entrevista
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Bloc 1: Activitats de presentació
     Activitat 1.1. Presentació del projecte
     Activitat 1.2. Formació de grups de treball
     Activitat 1.3. Preguntes punt de partida
Bloc 2. Activitats de desenvolupament
     Activitat 2.1. El clima i els paisatges
     Activitat 2.2. La meteorologia i les seves variables
     Activitat 2.3. Els climes d’Espanya
     Activitat 2.4. Plantejament d’hipòtesis i recollida de dades
Bloc 3. Activitats de tancament
     Activitat 3.1. Interpretació de dades
     Activitat 3.2. Autoavaluació
Al text de l’entrevista
Nivell d’aprenentatge esperat
S’espera que els alumnes mitjançant l’aplicació del mètode científic com a eix conductor, observin i enregistrin les dades meteorològiques de la zona en que s’ubica el centre educatiu per tal de validar una hipòtesis de treball entorn el clima.
Al text de l’entrevista
Tipus d’activitat
Les activitats es realitzaran mitjançant l’ús dels recursos TIC, integrats en el procés de programació d’activitats junt al coneixement disciplinar i les estratègies pedagògiques. (model TPACK) També es promocionaran activitats d’aprenentatge cooperatiu entre iguals, treballant en equip en el propi grup classe i amb els grups de la resta de centres educatius participants.
Al text de l’entrevista
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Les tecnologies usades al llarg de les activitats seran variades, tals com: la pissarra digital de l’aula; programes per l’edició de les presentacions, l’impress d’Open Office o Power Point de Microsoft Office, aquestes presentacions seran publicades a l’SlideShare; per la creació del site del centre s’utilitzarà el Google Sites; els processadors de textos, tal com el Writer d’Open Office o el Word de Microsoft Office, també es proposarà utilitzar el Google Docs per crear un document i compartir; es farà ús de diferents buscadors, tals com Google, Yahoo o Bing; tanmateix s’usarà el Google Maps així com el Google Earth; l’editor de posters difictals Glogster; i finalment fulls de càlcul d’Excel o Calc.
Al text de l’entrevista
Raó per la qual la fa servir
Aquestes tecnologies s’utilitzaran com un recurs de suport visual i engrescador, de la dinàmica del joc i de les activitats que constitueixen el projecte.
Al text de l’entrevista
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Els alumnes s’introduiran en la temàtica a desenvolupar en el marc del projecte, el clima i el temps meteorològic, treballant l’expressió oral com un mitjà d’exposició de continguts; s’iniciaran en el procés de creació de la identitat del grup; hauran d’identificar i plantejar interrogants sobre el tema a treballar; saber diferenciar entre els conceptes de clima i temps meteorològic; plantejar una hipòtesi d’investigació; elaboració de gràfiques i interpretació de les dades recollides: càlcul de temperatures mitjanes, moda...; i finalment valorar els aprenentatges adquirits.
Al text de l’entrevista
Dificultats trobades
La manca de temps
Al text de l’entrevista
Ajuda / col·laboració emprada
La col·laboració de les meves companyes
Al text de l’entrevista
Rol del professor
El mestre guia l’alumnat en el procés d’aprenentatge, els ajuda i els proporciona suport quan ho demanen.
Al text de l’entrevista
Rol de l’estudiant
L’alumne té un rol d’investigador, busca, prova, experimenta en el procés d’ensenyament-aprenentatge, en el protagonista del seu procés juntament amb la col·laboració i cooperació dels seus companys.
Al text de l’entrevista
Resultats
Observacions
Els resultats obtinguts fins ara són molt positius, i la manera de respondre dels alumnes també.
Al text de l’entrevista
Avaluació de l’aprenentatge
Els mestres tindran una guia d’observació per tal que facin una observació directa a l’aula. Per tant, es farà una avaluació contínua de les diferents activitats i al final els alumnes faran una autoavaluació.
Al text de l’entrevista
Lliçó apresa pel professor
Una manera de motivar als alumnes mentre són creadors del seu propi aprenentatge
Al text de l’entrevista