| TÍTOL DE L’ACTIVITAT |
| DESCRICIÓ DELS AGENTS PERSONALS I DE LA TECNOLOGIA MEDIADORA |
- Aprenents: 4 alumnes de P5 i 1r de primària (2 de P5 i 3 de 1r) que realitzen un reforç en les diferents àrees ja que presenten dificultats en les vessants de la lectoescriptura, la psicomotricitat (motricitat i grafomotricitat) i en les relacions socials amb els altres. Cada alumne pertany a un grup diferent, els dos de P5 a dues classes diferents i els dos de 1r també.
- Mediador: La mediadora seré jo mateixa, mestra d’educació infantil, tutora d’un dels alumnes de P5 i estudiant de psicopedagogia.
- Ordinador portàtil amb connexió a Internet
- Buscador de Google
- Edu 365.cat, Xtec.cat, Una mà de contes
- Pissarra Digital
- Gravadora
- Escàner
- Power Point
- Càmera de vídeo i de fotos
| PROBLEMA DE PARTENÇA I EL SEU TIPUS EN FUNCIÓ DE LA CLASSIFICACIÓ DE JONASSEN |
Descripció del problema:
Actualment, en la societat del coneixement i de la informació, la llengua escrita té un paper essencial i crucial ja que és causa i conseqüència de l’evolució cultural i, en definitiva, de l’evolució dels alumnes. És important, així doncs, tenir present des de la vessant educativa i escolar que l’aprenentatge de la lectoescriptura és un objectiu en si mateix i, alhora, possibilita i estructura la major part de la resta d’aprenentatges. Així doncs, és fàcil comprovar que un alumne amb habilitats lectoescriptores deficients tindrà possibilitats de presentar dificultats en al resta d’àrees d’aprenentatge.
Què passa quan els fonaments de l’escriptura i la lectura no s’assoleixen correctament?
Com a mestra d’educació infantil, destino, a més, dues hores setmanals d’atenció a la diversitat, així doncs, en aquestes dues hores agafo aquests quatre alumnes per fer un reforç de la lectoescriptura, donat que tot i tenir edats diferents, presenten dificultats semblant en aquesta àrea i el seu nivell és similar. Aquests alumnes difícilment segueixen les rutines diàries en el treball d’aquesta àrea, sovint es perden en la realització de les activitats, i a conseqüència d’això, la seva motivació i autoestima disminueix. Durant les hores de reforç fem moltes activitats lúdiques relacionades amb aquesta àrea, els llegeixo contes, fem un petit treball de comprensió d’aquests contes, els representem, fem audicions de sons, etc. Un dia, treballant l’expressió oral, parlàvem del que fan a l’hora de pati amb els amics, i una de les alumnes, de 1r, em va preguntar davant dels altres tres companys: “Cristina, els meus amics a l’hora de mati juguen a senyus i expliquen contes, però a mi mai em deixen, i jo vull explicar també un!”. Després que l’alumna fes aquesta reflexió, vaig iniciar una conversa amb els quatre on els preguntava si coneixen algun conte, si saben explicar-lo, etc. Després d’això, entre els cinc, vam decidir que podríem intentar escriure i explicar un conte, aquell que més ens agradés als cinc, i després ensenyar-ho als altres companys i als mestres.
Estructuració:
Es tracta d’un problema ben estructurat ja que requereix l’aplicació d’un determinat nombre de conceptes i regles, un objectiu conegut i un grup restrictiu d’operadors lògics, així com que posseeix respostes correctes i convergents.
Complexitat:
Les activitats que es proposen no són molt complexes. D’altra banda, es té en compte que treballem amb nens de P5 i 1r de primària, cosa que requerirà ajuda per part de la mestra per buscar adreces d’internet on puguin visualitzar el conte, escanejar les imatges, muntar el Power Point, etc. Cal dir, però, que el fet de treballar amb quatre alumne possibilita que la mestra pugui dedicar una atenció més individualitzada.
Especificitat de camp:
Les activitats segueixen un aprenentatge gradual de conceptes, seguiran un ordre i entre tots les anirem complimentant, passada una activitat, realitzarem la següent. Aquestes activitats es treballaran a les dues hores de reforç i principalment en l’àrea del llenguatge, incidint en la lectoescriptura. Finalment, es presentarà l’activitat als companys, com una iniciativa per part d’aquests quatre alumnes i com una proposta d’activitat per la resta de companys que visionaran el conte realitzat per aquests quatre alumnes. Aquestes activitats estan ben situades i integrades pels aprenents.
| MANERA COM ES PLANTEJA EL PROBLEMA ALS APRENENTS |
Adonant-me de les dificultats que presenten aquests alumnes en la lectoescriptura, en la lectura de paraules, en el traç i escriptura de paraules, en l’expressió oral, etc., i aprofitant que els encanta que els hi expliquin contes, els presento l’activitat de la manera següent. Després de tenir una conversa sobre a què fan a l’hora de pati, a què juguen, etc., sorgeix la qüestió d’una de les alumnes, de la Marta, en relació a l’explicació de contes. Es troben en una edat on el joc simbòlic en ells és a l’ordre del dia, i per les seves dificultats, poques vegades poden participar en aquest joc amb els companys. Els alumnes volen jugar a ser mestres, a explicar contes, però degut a les seves dificultats no tenen la capacitat de fer-ho, per la manca de vocabulari, per la seva pobresa d’expressió oral, per les seves dificultats en la lectura i l’escriptura, etc.
Així doncs, els proposo escollir entre els quatre un conte, el conte que més els agradi als quatre i fer-ne un. Un dels alumnes, en Sergi, em pregunta: “Però, i com ho farem?”, així doncs els explico que primer de tot veurem i escoltarem el conte a internet, després els hi explicaré també jo el conte, farem els dibuixos, escriurem a ordinador el text del conte i gravarem la veu del conte explicat per ells mateixos. L’activitat els engresca gratament, em diuen de fer-ne més d’un, però doncs els hi explico que presentarem el nostre conte a la resta de companys i els donarem la opció de poder-ho fer a ells també.
| CONTEXT DE L’ACTIVITAT |
Educació formal, projecte per atendre a les dificultats de la lectoescrpitura, dirigida a alumnes de P5 i 1r de primària, un grup de reforç d’una escola concertada de Badalona. L’activitat es farà en el context escolar, a l’aula de reforç on també disposem de la PDI, i s’utilitzarà l’ordinador portàtil amb accés a Internet. L’activitat serà supervisada per mi constantment, ajudant a resoldre aquells dubtes i inquietuds que puguin anar sorgint. Els alumnes són nens amb mancances però que mica en mica van dominant l’ordinador, donat que porten des de P3 fent ús d’aquests i immergint-se en el món de les TIC i les TAC.
| CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I FÍSIQUES MÉS IMPORTANTS DELS APRENENTS |
Ens trobem davant quatre alumnes totalment diferents però que presenten moltes dificultats en l’àrea del llenguatge, aquest quatre alumnes tenen entre 5 i 6 anys, en alguns d’ells, donat que presenta un dictamen de l’EAP, ja s’ha plantejat la possibilitat de fer-li un PI. En general són alumnes amb un ritme d’aprenentatge més lent, i que, com he avançat, presenten, a grans trets, dificultats significatives en l’adquisició de la comprensió oral, l’expressió oral, la lectura, l’escriptura i el raonament.
La Lucia té 5 anys, és una nena amb molts problemes d’expressió oral, manca de vocabulari i moltes dificultats en el traç. Aquesta alumna no pot seguir el ritme de l’aula, de P5, amb dificultats ha iniciat el procés lectoescriptor, coneix algunes paraules de manera global, aquelles més treballades a l’aula, però és incapaç de reconèixer noves paraules. La seva escriptura és molt deficitària i tot i que atent a l’aula, és incapaç de seguir les dinàmiques habituals de raonament, comprensió, etc.
En Marc té també 5 anys, és un nen amb poques habilitats socials i molta dependència de l’adult. Té forces problemes d’atenció, i com la Lucia, ha iniciat el procés lectoescriptor amb moltes dificultats, coneix les paraules més treballades a l’aula de manera global, però és incapaç de reconèixer les paraules noves, tot i haver treballat els fonemes. El seu traç és molt insegur i és incapaç d’escriure amb lletra lligada, com la Lucia.
La Marta té 6 anys, és una nena molt moguda, amb molts problemes d’atenció. L’alumna va passar a primer sense els mínims de P5 assolits, no coneix les lletres i per tant no llegeix, només aquelles paraules amb lletra lligada que més s’han treballat al llarg d’aquests dos anys, i quan treballa és molt caòtica i és incapaç d’escriure ni copiar amb lletra lligada.
En Sergi té 6 anys, és un nen amb una discapacitat motriu i una deficiència auditiva. En l’àmbit de la lectura en Sergi coneix els fonemes i les grafies, tot i que es incapaç de llegir i comprendre frases i textos. Deguda la seva discapacitat motriu, l’alumne té molts problemes d’escriptura, tant en lletra lligada com de pal.
| COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES QUE L’APRENENT HA D’ASSOLIR O DEMOSTRAR |
Competències comunicatives
Competència comunicativa lingüística i audiovisual
- Capacitat de saber comunicar oralment (conversar, escoltar i expressar-se), per escrit i amb llenguatges audiovisuals, fent ús de les noves tecnologies de la comunicació, amb gestió de la diversitat de llengües, amb l’ús de diferents suports i tipus de text, adequació a les diferents funcions i contextos socials i culturals.
Competència artística i cultural
- Apreciar i valorar críticament diferents manifestacions artístiques.
Tractament de la informació i competència digital
- Gestionar la informació, des de com accedir-hi fins a la seva transmissió, tot usant distints suports, incloent-hi l’ús de les TIC com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se.
Competència d’aprendre a aprendre
- Conèixer sentiments de competència o eficàcia personal, i inclou tant el pensament estratègic com la capacitat de cooperar, d’autoavaluar-se, i el maneig eficient d’un conjunt de recursos i tècniques de treball intel·lectual per transformar la informació en coneixement propi.
Competència d’autonomia i iniciativa personal
- Adquirir consciència i aplicar un conjunt de valors i actituds personals i interrelacionades, com la responsabilitat, la perseverança, el coneixement de si mateix, autoestima, la creativitat, l’autocrítica, el control emocional, la capacitat d’elegir, d’imaginar projectes i portar endavant les accions, d’aprendre de les errades i assumir riscos.
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
- Interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions amb iniciativa i autonomia en un món en què els avenços que es van produint són molt ràpids i tenen influència decisiva en la vida de les persones, la societat i el món natural.
Competència social i ciutadania
- Contribuir a la construcció de la pau i la democràcia, i mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics.
| OBJECTIUS ESPECÍFICS D’APRENENTATGE |
- Redactar un conte curt amb coherència
- Iniciar-se en l’ús del Word
- Conèixer algunes utilitats de les TIC
- Iniciar-se en la cerca d’informació per Internet
- Fer ús amb destresa del ratolí i d’algunes tecles del teclat
- Comprendre el text breu d’una història
- Tenir una actitud motivada envers les noves activitats, mitjançant l’ús de les TIC; portàtil, PDI, etc.
- Sentir-se útilis i capaços
- Aprendre dels altres i valorar el seu treball
- Saber treballar en equip i compartir idees.
| CONTINGUTS |
Continguts conceptuals
- El conte
- La recerca d’informació per diferents vies
- L’ús de les TIC
- Procés de creació de petites narracions i dibuixos
- Recerca d’informació per Internet
- Ús del Power Point
- Ús de diferents eines de l’ordinador
- Destresa en l’ús del ratolí i algunes tecles del teclat
- Millora de l’autoestima
- Participació activa i iniciativa en les activitats
- Actitud positiva envers les noves tecnologies
- Respecte i valoració vers el treball i aportacions dels altres
- Treball en equip, motivació envers les activitats mitjançant les TIC
| PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D’ACTIVITATS I ORIENTACIONS PER A L’ACCIÓ I DESCRIPCIÓ DE LA PREVISIÓ DEL PAPER MEDIADIORS DE LES TIC |
El fet de treballar amb alumnes de P5 i 1r de primària, i donat que ells són els agents actius del seu aprenentatge, farà que l’activitat vagi avançant segons les seves demandes, motivacions, il·lusions, el seu ritme de treball, etc. Per tant, faig una previsió de les activitats que aniran sorgint des de l’inici fins al final.
Sessió 1
- Després d’haver escollit entre els quatre el conte d’en Patufet, explicaré als alumnes aquest conte de manera oral. Seguidament, els explicaré que, igual que nosaltres més endavant farem el nostre propi conte d’en Patufet, hi ha moltes maneres d’explicar-lo i de fer-lo, els mostraré diferents versions en format paper. Després de veure’l els faré preguntes relacionades el conte per observar quina ha estat la seva comprensió després d’haver-lo escoltat dues vegades i d’haver observat els contes en format paper. Els donaré la opció de cercar ells mateixos a Internet, a Google, imatges d’en Patufet, per què vegin la diversitat d’estils que existeixen.
- En aquesta sessió farem el visionat del conte d’en Patufet del programa Una mà de contes. Aniré parant el vídeo, preguntant als alumnes què anirà després de cada escena, i intentant anticipar per ells mateixos les accions. Per acabar d’observar si han comprès bé el conte, els mostraré diferents imatges de les escenes del conte, de manera que puguin explicar-me, mica en mica, el desenvolupament de la història.
- Distribuirem el conte en diferents parts, així doncs, en aquesta sessió hauran de dibuixar, cadascun una part de la història. De manera que els pugui resultar fàcil, es mostrarà a la PDI, prèviament, quina imatge els ha tocat a cadascun. Una vegada haguem fet això hauran de posar-se a dibuixar, després, escanejaré els seus dibuixos, mostrant-los què fa l’escàner i com passem el dibuix en paper a l’ordinador.
- En aquesta sessió ens dirigirem a l’aula d’informàtica, per tal que els alumnes puguin treballar més fàcilment amb el teclat de l’ordinador de sobretaula. En aquesta sessió hauran d’escriure el text de la història. Els donaré a cadascun el text que hauran de copiar, en lletra majúscula. Primer farem la còpia a mà i després a ordinador. Donades les dificultats que tenen els alumnes per la lectura, faré ús d’unes enganxines per posar-les al teclat de l’ordinador. Aquestes enganxines seran de color groc (el fons) per les vocals i de color negre (el fons) per les consonants, per tal que els sigui més fàcil discriminar-les.
- En aquesta sessió farem el Power Point del conte. Els mostraré com inserir les imatges i com, aquest programa, ens ajuda a fer el nostre conte.
- En aquesta sessió farem la gravació del conte. Donades les dificultats que tenen per llegir i per expressar-se, el text del conte serà curt, intentarem fer més escenes però amb frases curtes, de manera que els sigui més fàcil fer la gravació. Intentarem llegir les frases entre tots, en cas que no puguin, els hi diré jo i ells l’hauran de repetir quan gravem. Donat que els alumnes són capaços d’iniciar-se en la lectura de paraules amb lletra lligada de manera global, aquelles paraules conegudes i més treballades a l’aula, inserirem al conte i al text algunes paraules que els alumnes hagin començat a llegir en lletra lligada i que haguem treballat al llarg de la realització del conte, com, Patufet, col, bou, mare, pare, petit, carrer...
- En aquesta sessió veurem el conte que han fet. De moment el veurem només nosaltres cinc. Una vegada l’hagin vist, hagin vist els seus dibuixos, els seus textos i hagin sentit la seva pròpia veu explicant el conte, faré una reflexió amb els alumnes. Els preguntaré si els ha agradat com ha quedat, si recorden quina escena han fet, què els hi ha agradat més de l’activitat, etc.
- En aquesta última sessió mostrarem als companys de la classe el conte. Ho haurem de fer en quatre moments de la sessió, una per cada classe i alumne. Al final els preguntarem què els hi ha semblat, si els hi ha agradat, i els hi direm qui ha fet aquest conte, i si han estat capaços de conèixer la veu del seu company. També els preguntarem si els hi agradaria fer-ho i els animarem a, més endavant, realitzar per ells sols un conte.
| FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGOGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB ELS CONTINGUTS DE L’ASSIGNATURA |
Aquesta activitat sorgeix a partir d’un problema plantejat pels alumnes i es vol que aprenguin davant un procés constructiu i contextualitzat. És clar que en aquesta tasca es té e compte la concepció constructivista d’ensenyament-aprenentatge, i el coneixement es construeix a partir de l’experiència. Per tant, puc dir que és una activitat propera als alumnes i amb una intencionalitat educativa, seguint els principis següents:
Actiu
- Els alumnes s’han compromès amb el procés d’aprenentatge en un processament conscient de la informació i es senten responsables de treball de la seva activitat.
Constructiu
- Els alumnes podran donar significat a allò que desconeixen, tindran en compte els seus aprenentatges previs.
Col·laboratiu
- Treballar en grup, on uns aprenen dels altres i entre tots formen un treball comú.
- Tenint en compte les característiques de cada alumnes, aquest principi és més complex. Probablement tots intentaran aconseguir un objectiu cognitiu de manera activa i intencional.
Contextualitzat
- Els alumnes podran portar a terme les seves activitats dins un marc significatiu del món real.
Reflexiu
- Els alumnes podran expressar el que han après i reflexionar sobre l’activitat amb la meva ajuda i la de l’autoavaluació.
L’activitat d’ensenyament-aprenentatge que he escollit sorgeix d’un conflicte real i quotidià que es dóna en moltíssimes escoles, tots els processos que es desenvolupen parteixen de les necessitats dels alumnes i dels seus interessos. Així doncs, els alumnes són els protagonistes dels seus aprenentatges, són ells qui, a partir dels seus coneixements previs, mica en mica aniran construint i modificant les seves estructures mentals. Les TIC tenen un paper important al llarg de tot aquest procés, ja que esdevenen un recurs que ens permet seguir una metodologia centrada en els alumnes, aportant dinamisme i una organització que fomenta l’aprenentatge significatiu.
| PROCEDIMENTS I CRITERIS D’AVALUACIÓ |
Procediment
E
l fet de treballar amb quatre alumnes a soles fa que l’avaluació pugui ser molt més continuada i formativa. Així doncs, aniré fent l’avaluació a cada instant, es basarà sobretot en l’observació depenent de la seva participació, interès, iniciativa, gust pel treball ben fet, l’ajuda que oferten als companys, la col·laboració, l’avenç i actitud en la utilització de l’ordinador, etc. També es realitzarà una avaluació de manera verbal amb la visualització del conte per veure com va sortint la tasca, que han sentit realitzant-la, què és el que més els hi ha agradat, etc.
Criteris d’avaluació
- Observar com es desenvolupen amb l’ordinador
- Observar quina es la seva actitud envers la realització de les diferents tasques
- Valorar l’entusiasme i la motivació envers l’activitat
- Valorar el seu sentiment envers la tasca i observar com responen a cadascuna d’elles.
Finalment intentaré fer una autoavaluació de manera verbal per part de cada alumne. Això és molt important per l’aprenentatge metacognitiu, ja que ajuda als alumnes a observar, encara que siguin molt petits, el seu procés d’aprenentatge i determinar per si mateixos com aprenen millor.
| PREVISIÓ DE TEMPORITZACIÓ |
Aquesta activitat té una durada aproximada i prevista de 8 sessions. Tenint en compte que agafo als alumnes dues hores per setmana, l’activitat tindrà una durada aproximada de 4 setmanes. La realització de la activitat es començarà a realitzar el dia 5 de desembre i es preveu finalitzar pel dia 11 de gener, comptant les vacances de Nadal que hi ha per mig.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada